Veel nuttige tips bij Reumacafé

Veel nuttige voedingstips kregen we zaterdag 10 februari van diëtiste Elly Swennen. Zoals deze bijvoorbeeld, een tip die velen nog niet kenden. 

reumacafe 10 feb 2018 2

Reumapatiënten met actieve ontstekingen kunnen het beste wat meer eiwitten eten. Gemiddeld wordt 0,65 gram aanbevolen per kilo lichaamsgewicht. Maar als je ziek bent, mag dat best 1 gram zijn.

De vraag kwam meteen of je dan nog meer eiwitten moet eten als je overgewicht hebt. Nee, als je BMI te hoog is, moet je het lichaamsgewicht gebruiken dat bij een BMI van 27 hoort. 

De eiwitten kan je het beste uit zuivel halen. Als je niet van melk houdt of er slijmvorming van krijgt, dan zijn plantaardige zuivelvervangers ook prima. In amandelmelk en sojamelk zitten veel eiwitten, in havermelk en rijstemelk een stuk minder. 

Als je zware medicijnen zoals prednison of methotrexaat gebruikt, moet je eigenlijk extra kalk innemen. Dit is een officieel advies, maar niet alle artsen houden hier rekening mee. 

Bij reuma wordt ook visolie aangeraden. Zo'n 3 tot 6 gram per week. Dit werkt ontstekingsremmend. Rood vlees wordt juist afgeraden, dus rund, varken, lam of geit. Wit vlees zoals kip en ander gevogelte kan wel, maar met mate.

De aanwezigen deelden onderling veel tips en er was nog een lange nazit!
 

Wil je ook een keer langskomen, maar heb je nog vragen? Bel dan 06-38649165  of mail: